Institut Pendidikan Guru Kampus Pulau  Pinang
Penilaian Kerja Kursus – Taksiran
(JPT, Soalan Tugasan dan Peraturan Memberi Markah)
Subjek : 
 |    
Tamadun Islam dan Asia (TITAS) 
 |    
Tempoh Pelaksanaan : 
 |    
21/2/2011 – 11/3/2011 
 |   
Program : 
 |    
PISMP 
 |    
Semester : 
 |    
1 
 |   
Kumpulan yang terlibat : 
 |    
T1 TESL1.T1TESL2,   T1PC,T1PM,T1SN1,T1SN2,T1SN3,T1MT1,T1MT2,T1MT3,T1PA1,T1PS 
 |   ||
Disediakan Oleh : 
 |    
Rijaluddin Bin Yahya, 
Ahmad Rushaidi Bin Abdul Majid,  
Taib Bin Ahmad, Yahya Bin Abdullah 
 |    
Disahkan oleh : 
 |    
En. Adnan Bin Wahab     
 |   
Tarikh : 
 |    
14 FEB 2011 
 |    
Tarikh : 
 |    |
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PULAU PINANG
PISMP 
                                                                                          MATAPELAJARAN :  TITAS                                            
JABATAN : PENDIDIKAN ISLAM DAN MORAL
TAJUK      : ESEI PENDEK 
TARIKH DIMULAKAN:  21 FEB  2011                                                                      
TARIKH SERAHAN TUGASAN: 11 MAC 2011 
Pembentukan sesebuah tamadun dipengaruhi oleh kebudayaan yang diamalkan oleh masyarakat. Kebudayaan pula dipengaruhi oleh agama dan atau cara hidup yang diamalkan oleh sesuatu masyarakat. Pembentukan Tamadun Melayu amat dipengaruhi oleh latar belakang agama Islam yang menjadi dominan setelah Islam bertapak di Asia Tenggara. Kedatangan Islam banyak mengubah cara hidup orang Melayu dan berjaya membentuk masyarakat yang unik dan tersendiri. 
Berpandukan kepada pernyataan di atas dan rujukan dari pelbagai sumber bercetak atau elektronik, anda dikehendaki menjelaskan teori kedatangan Islam ke Tanah Melayu dan huraikan kesan dan peranan Islam dalam pembinaan Tamadun Melayu.  
Esei anda hendaklah disediakan secara kumpulan (4-5 orang) dan panjangnya  (10 muka surat) bertaip komputer dengan menggunakan font 12 jarak 2 baris.   
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PULAU PINANG
JADUAL PENENTUAN TUGASAN TAKSIRAN
   JABATAN                          :           PENDIDIKAN ISLAM DAN MORAL
   MATAPELAJARAN         :           TAMADUN  ISLAM DAN ASIA
   SEMESTER                                  :           SATU 
                         SPESIFIKASI
TAJUK 
 |    
TUGASAN 
 |    
WAJARAN 
 |    
CATATAN 
 |   
1)      TEORI KEDATANGAN   ISLAM KE TANAH MELAYU. 
-            Melalui India dan Cina 
-            Melalui perdagangan dan hubungan diplomatik. 
2)    PERANAN ISLAM DALAM MEMBENTUK TAMADUN MELAYU. 
-            Mengubah akidah dan cara hidup. 
-            Kebudayaan Islam. 
3)    KESAN DAN PENGARUH ISLAM TERHADAP TAMADUN   MELAYU. 
 |    
Menyediakan esei pendek  
(10-12 muka surat) 
Esei merangkumi teori kedatangan Islam ke Tanah Melayu: 
-            Dari India 
-            Dari Negeri China 
Peranan Islam dari segi akidah yang mengubah cara hidup orang Melayu   yang beragama Hindu. 
-            Kesan Akidah dan   penghayatan Islam terhadap politik, ekonomi dan social Tamadun Melayu. 
 |    
90% 
 |    
Minggu ke LAPAN semester ini 
 |   
Sahsiah 
 |    
10% 
 |    ||
JUMLAH 
 |    
100% 
 |    
                                                                                            PERATURAN MEMBERI MARKAH
TAKSIRAN MATAPELAJARAN TAMADUN  ISLAM DAN ASIA
Komponen   tugasan yang dinilai 
 |    
Baik 
30 - 21 
 |    
Sederhana 
20 - 11 
 |    
Lemah 
10 – 0 
 |   |
A. Pemerolehan ilmu (30%) 
Tepat                  (10%) 
Cakup pelabagai (10%) 
Kefahaman         (10%) 
 |    
Sumber   bacaan bercetak atau elektronik. 
Cari isi   dan cari gambar 
Rumusan   pandangan penulis 
 |    
Artikel   sangat tepat dan relevan 
Pelbagai    
Kefahaman   menyeluruh 
 |    
Kurang   tepat dan kurang relevan 
Kurang   kepelbagaian sumber 
Kurang   menyeluruh 
 |    
Amat   tidak tepat dan tidak relevan 
Tiada   kepelbagaian sumber 
Tidak   menyeluruh 
 |   
Baik 
20  - 15 
 |    
Sederhana 
20 -  15 
 |    
Lemah 
7 - 0 
 |   ||
B. Penyesuaian    (60%) 
    Transformasi   (20%) 
    Aplikasi   (20%) 
    Tafsiran   (20%) 
 |    
Tulis   esei pendek 
Kenalpasti   fenomena 
Komen / Cadangan 
Penilaian dan penyelesaian 
 |    
Isi tepat dan jelas   
Dapat beri pandangan dengan   tepat jelas dan sesuai dengan konteks 
Amat tepat 
Bernas dan mengemukan bukti 
 |    
I si Jelas  
Kurang memberi pandangan   dengan jelas dan sesuai 
Tepat 
Kurang sesuai 
 |    
Kurang jelas 
Pandangan kurang jelas dan   kurang sesuai 
Tidak tepat 
Tidak relevan  
 |   
Baik 
10 - 8 
 |    
Sederhana 
7 - 4 
 |    
Lemah 
3 - 0 
 |   ||
D. Sikap dan sahsiah (10%) 
 |    
Tinggi 
Kerap   berinteraksi   
 |    
Sederhana 
Kurang   berinteraksi 
 |    
Lemah 
Tidak   berinteraksi 
 |   |
JUMLAH   (100%) 
 |    

Tiada ulasan:
Catat Ulasan